Zdroj: http://ludvikhovorka.cz/index.php?a=aktuality/bezpecnost-d8-pohyb-piliru-prackovicke-estakady • Vydáno: 8.12.2016 15:40 • Autor: Admin
8. 12. 2016 Interpelace na ministra dopravy Ing. Dana Ťoka ve věci bezpečnosti D8 - pohyb pilířů Prackovické estakády
Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, já jsem vás dvakrát interpeloval ve věci dálnice D8. Dostal jsem řadu odpovědí na některé otázky. Někde ty odpovědi nebyly úplné.Dne 17. prosince se má otvírat dálnice D8 a já se domnívám, že zejména prackovická estakáda vykazuje neustálý pohyb pilířů, pohyb svahu, který v dané oblasti neustále komplikuje stavbu. Vy jste mi odpověděl, že v současné době probíhají opatření, která mají zvýšit plášťové tření pilot, a probíhá kotvení opěry, a že tedy všechno bude v pořádku. Nicméně žádal jsem o informace o pohybu prasklé opěry, kdy založení mostu, opěr, ale také některé pilíře nevyhovují riziku sesuvu. Vy jste říkal, že všechno je sledováno, že máte pravidelné informace. Jednak tam dochází k poklesu, jednak dochází k naklonění jednotlivých pilířů a vzhledem k tomu, že ty smykové plochy se nacházejí v hloubce 30 až 50 metrů, tak je v podstatě velmi obtížné nějakým způsobem dosáhnout na únosné podloží. Existuje riziko, že po opakování zmrazovacích a rozmrazovacích cyklů, tzn. když se bude střídat mráz, obleva, deště, tak může dojít k tomu, že svah se bude dále pohybovat a v souvislosti s tím se budou pohybovat i pilíře estakády. Ani to opatření, tzn. odlehčení hlavy pilot lehčeným kamenivem, případně další překotvení piliřů a opěry nemusí být účinné a může dojít k závažným poruchám, které ohrozí bezpečnost provozu na dálnici D8.
Chtěl bych prosím upřesnění, k těmto věcem, na které jsem upozornil.
Děkuji.
Vážený pane ministře, vy jste mi odpověděl na moji interpelaci ve věci odpovědnosti osob na dálnici D8, konkrétně za sesuv u Dobkoviček. Řekl jste, že v podstatě vám není známo, že by byly některé konkrétní osoby, že by stavební dozor pochybil, stejně jako že nemáte žádné podklady o tom, že by upozornění ze strany geotechniků podílejících se na výstavbě nebyla v potřebném rozsahu respektována. Ke zkoumání a odhalení viníků jste uvedl, že jedinou analýzou, kterou máte k dispozici, je analýza Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd, a to je všechno. To jsou jenom technické věci, které se týkají procesů, které se odehrávaly v podloží.
Já si vás dovolím požádat o předložení přehledu všech fyzických a právnických osob včetně jejich zaměstnanců, kteří se na přípravě, výstavbě stavby a vlastním výkonu dozoru podíleli, včetně geodetického zaměření, geologického, hydrogeologického a geotechnického průzkumu, včetně veškerých právních služeb, monitoringu a projektových služeb od roku 1993 do současnosti, včetně jednotlivých vynaložených nákladů na tyto činnosti a služby. Jmenovitě uvést odpovědné osoby zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic a jejich funkce a pozice od roku 1993, a jakou konkrétní činnost vykonávali.
Odůvodním to jednoduše. Byla nějaká příčina sesuvu. Byl označen viník, Kámen Zbraslav, konkrétně lom Dobkovičky, ale myslím si, že i průměrný stavební dozor si musel povšimnout, že nad stavbou je na koruně svahu uložen odval a materiál z lomu a že do stavby zatéká z lomu. Takže si myslím, že toto průměrný stavební dozor měl upozornit a měl prokázat. Děkuji.