Dne 17. prosince se má otvírat dálnice D8 a já se domnívám, že zejména prackovická estakáda vykazuje neustálý pohyb pilířů, pohyb svahu, který v dané oblasti neustále komplikuje stavbu. Vy jste mi odpověděl, že v současné době probíhají opatření, která mají zvýšit plášťové tření pilot, a probíhá kotvení opěry, a že tedy všechno bude v pořádku. Nicméně žádal jsem o informace o pohybu prasklé opěry, kdy založení mostu, opěr, ale také některé pilíře nevyhovují riziku sesuvu. Vy jste říkal, že všechno je sledováno, že máte pravidelné informace. Jednak tam dochází k poklesu, jednak dochází k naklonění jednotlivých pilířů a vzhledem k tomu, že ty smykové plochy se nacházejí v hloubce 30 až 50 metrů, tak je v podstatě velmi obtížné nějakým způsobem dosáhnout na únosné podloží. Existuje riziko, že po opakování zmrazovacích a rozmrazovacích cyklů, tzn. když se bude střídat mráz, obleva, deště, tak může dojít k tomu, že svah se bude dále pohybovat a v souvislosti s tím se budou pohybovat i pilíře estakády. Ani to opatření, tzn. odlehčení hlavy pilot lehčeným kamenivem, případně další překotvení piliřů a opěry nemusí být účinné a může dojít k závažným poruchám, které ohrozí bezpečnost provozu na dálnici D8.
Chtěl bych prosím upřesnění, k těmto věcem, na které jsem upozornil.
Děkuji.
Vážený pane ministře, vy jste mi odpověděl na moji interpelaci ve věci odpovědnosti osob na dálnici D8, konkrétně za sesuv u Dobkoviček. Řekl jste, že v podstatě vám není známo, že by byly některé konkrétní osoby, že by stavební dozor pochybil, stejně jako že nemáte žádné podklady o tom, že by upozornění ze strany geotechniků podílejících se na výstavbě nebyla v potřebném rozsahu respektována. Ke zkoumání a odhalení viníků jste uvedl, že jedinou analýzou, kterou máte k dispozici, je analýza Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd, a to je všechno. To jsou jenom technické věci, které se týkají procesů, které se odehrávaly v podloží.
Já si vás dovolím požádat o předložení přehledu všech fyzických a právnických osob včetně jejich zaměstnanců, kteří se na přípravě, výstavbě stavby a vlastním výkonu dozoru podíleli, včetně geodetického zaměření, geologického, hydrogeologického a geotechnického průzkumu, včetně veškerých právních služeb, monitoringu a projektových služeb od roku 1993 do současnosti, včetně jednotlivých vynaložených nákladů na tyto činnosti a služby. Jmenovitě uvést odpovědné osoby zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic a jejich funkce a pozice od roku 1993, a jakou konkrétní činnost vykonávali.
Odůvodním to jednoduše. Byla nějaká příčina sesuvu. Byl označen viník, Kámen Zbraslav, konkrétně lom Dobkovičky, ale myslím si, že i průměrný stavební dozor si musel povšimnout, že nad stavbou je na koruně svahu uložen odval a materiál z lomu a že do stavby zatéká z lomu. Takže si myslím, že toto průměrný stavební dozor měl upozornit a měl prokázat. Děkuji.