Děkuji za slovo.
Vážený pane ministře, právo Evropské unie zakazuje reklamu všech léčiv s výdejem na předpis vůči laické veřejnosti. Tento zákaz se týká samozřejmě i reklamy všech vakcín. Evropské právo učinilo jedinou výjimku z tohoto zákazu, je to takzvaná reklama vakcinačních akcí.
Česká republika po zjevném zásahu farmaceutické lobby v legislativě provedla klíčovou výjimku směrnice zjevně odlišným způsobem. Zákon o regulaci reklamy neustanovuje výjimku reklamy propagace vakcinačních akcí, ale výjimku reklamy propagace léčiv používaných při vakcinačních akcích. Byl zcela zjevně zaměněn vlastní předmět této výjimky unijního práva v předpise povinně provádějícím plně harmonizované právo Evropské unie.
Reklama konkrétních vakcín, takzvaná brandová reklama vůči laické veřejnosti, je podle stejného práva Evropské unie nepřípustná a zakázaná v mnoha členských zemích. Je možné propagovat pouze vakcinační akce jako takové, tedy svým způsobem odborně vymezené a přesně určené státní populační očkovací projekty. V České republice probíhá dlouhodobě schvalování vakcinačních akcí jako naprostý výsměch právu v Evropské unii celé medicíně. Ministerstvo zdravotnictví totiž schvaluje vakcinační akce na zcela konkrétní vakcíny a těmto akcím navíc nedává žádný odborný obsah, jenom časový interval.
Chtěl bych se zeptat, co s tímto hodláte jako nový ministr zdravotnictví udělat a jestli se chystáte napravit tento způsob povolování reklamy, který neodpovídá právu Evropské unie. Děkuji.Ministr zdravotnictví ČR Miloslav Ludvík: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pravdou je, že Ministerstvo zdravotnictví sestavuje celorepublikové programy ochrany a podpory veřejného zdraví, což jsou také očkovací programy, programy prevence, stanoví zásady a postupy, řídí výchovu k podpoře atd. atd. A jedním z důležitých prostředků k naplnění těchto cílů jsou vakcinační akce, které opravdu Ministerstvo zdravotnictví schvaluje.
Ministerstvo vydává na základě žádosti stanovisko, zda je realizace vakcinační akce z odborného hlediska vhodná, ale předmětem schválení je pouze vhodnost realizace z hlediska odborného. Předmětem schválení není obsah vakcinační akce jako takový. Přitom reklama na humánní léčivé přípravky, která je ošetřena zákonem 40/1995, o regulaci reklamy, to současné platné znění zákona, umožňuje, aby předmětem reklamy na humánní léčivé přípravky zaměřené na širokou veřejnost byly vakcíny použité v rámci vakcinační akce, byť je to jistým způsobem výjimka, protože jinak samozřejmě nemůžou být předmětem reklamy pro širokou veřejnost léky, které jsou vázány na lékařský předpis.
Já přece jenom v problematice, pane poslanče, se přiznám, nejsem příliš silný v kramflecích. Vím, že zákonná regulace reklamy je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu. Vím, že jste předkládal jakousi změnu v otázce reklamy na očkovací látky. Jsem seznámen s tím, že váš názor je, že schválený návrh zákona je v rozporu s příslušnou evropskou směrnicí 2001/83/ES, která zakazuje reklamu vakcín vůči laické veřejnosti, a asi budu muset v této věci nechat pro vás připravit poněkud podrobnější stanovisko, protože opravdu tady jsem naprostý laik.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji, pane ministře. Jenom doplním, že vakcinační akce by měla mít nějakou náplň, např. odborně vymezené, přesně určené státní populační očkovací projekty, které nejen doporučují určité skupině osob, či v regionu nebo celoplošně očkování proti určité nemoci, proti určitému původci a odborně odůvodňují tuto vhodnost, ale současně ji také realizují nástroji zdravotní politiky, zejména úhradou vakcín, zjišťováním cílových skupin, veřejnými informacemi od státních orgánů vůči veřejnosti, apod.
V reklamní propagaci těchto projektů, které z principu zvyšují i prodej a odbyt vakcín, mohou se účastnit výrobci a tyto projekty pomáhat propagovat na veřejnosti. Ale u nás je ten problém, že není povolena vakcinační akce jako taková, ona se jenom nazývá, ale propaguje se konkrétní vakcína a to je ten základní rozpor s právem Evropské unie.