Poslanci v pátek zamítli pozměňovací návrh k zákonu č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. "Kontrola dodatků podle očekávání neprošla, ale díky intervenci ministra financí Andreje Babiše a poslance Jiřího Štětiny získala 55 hlasů," komentoval výsledek jednání autor návrhu Ludvík Hovorka. Výsledky hlasování poslanců najdete ZDE.
Cílem předkládáané legislativy bylo posílit kontrolu nad nakládáním s veřejnými prostředky ve zdravotnictví.
„Současné znění zákona o zdravotním pojištění umožňuje pojišťovně dohodou navýšit vybranému poskytovateli úhradu zdravotní péče o libovolnou částku, zmírnit regulace nebo zlepšit obchodní podmínky oproti schváleným právním předpisům (Seznam výkonů, Úhradová vyhláška). Ve zdravotnictví tak platí abnormální stav, kdy zdravotní pojišťovna jako veřejný subjekt uzavírá smlouvy s dodavateli bez závazné cenové regulace, mimo právo veřejných zakázek a bez přímé politické odpovědnosti vůči voličům. Z faktu, že prosperita poskytovatele není dána jeho kvalitou, ale úrovní vztahů s funkcionáři zdravotních pojišťoven, plyne vážné korupční riziko,“ zdůvodňuje svůj návrh Hovorka.
Na nové legislativě spolupracuje také JUDr. Ondřej Dostál, který k tomu dodává: „Tento poslanecký návrh ukládá zdravotní pojišťovně zaslat v předstihu návrhy „nadstandardních“ dohod ke kontrole ministerstvu zdravotnictví. Ministerstvo na základě této legislativy má možnost dohodu neschválit, je-li v rozporu s veřejným zájmem (§ 17 odst. 2 zákona), v takovém případě je péče hrazena dle standardních pravidel z vyhlášek. A ukládá povinnost MZ ČR návrhy „nadstandardních“ dohod zveřejnit, čímž se též podmiňuje jejich platnost.“
Autoři návrhu upozorňují, že navržené opatření není systémovým řešením, nýbrž „záplatou“ známé legislativní mezery existující od roku 2008. “Poslanecký návrh nahrazuje nečinnost Ministerstva zdravotnictví, které nesplnilo své vlastní závazky a nepřipravilo nic, co by již pro rok 2015 přineslo nápravu,“ upozorňuje právník.
Odpor ostatních poslanců
Poté, co byl tento legislativní záměr ve sněmovně představen, vystoupili mnozí ostatní poslanci velmi ostře proti. „Tady ale nejde o nějakou ideologii nebo o nějaké makropohledy na systém, tady jde o brutální administrativní riziko, které v případě, že by ten dodatek byl naplněn, bude znamenat, že desetitisíce smluvních dodatků ročně budou muset být na ministerstvu zdravotnictví zkontrolovány a potom zveřejněny. Posuzování jednotlivých smluv je administrativně jednoznačně nezvládnutelné a veškerá činnost Ministerstva zdravotnictví by se zhroutila,“ uvedl minulý týden na jednání ve sněmovně exministr Leoš Leger (poslanec za TOP 09) a apeloval na poslance, aby tento návrh nepodpořili.
Podobně se vyjádřil také současný ministr Svatopluk Němeček: „Co se týče návrhu pana poslance Hovorky, tady bych chtěl velmi apelovat na všechny přítomné poslankyně a poslance a varovat před tím. Za předkladatele velmi varuji před tím, že jde o zásadní zásah do systému, který hrozí vyvolat kolaps zdravotnictví… Ministerstvo zdravotnictví má před odesláním do vlády novelu zákona č. 48, takzvanou transparenční, která mimo jiné zavádí povinné zveřejňování smluv a těchto dodatků. Myslím, že to je první velmi důsledná kontrola. Chtěl bych velmi varovat před tím, abychom šli touto cestou a za předkladatele tady dávám zcela zásadní nesouhlas a apeluji na tuto Sněmovnu, abychom takto neexperimentovali s českým zdravotnictvím,“ uvedl ministr Němeček.
K žádnému zahlecní nedojde
Autor návrhu s těmito námitkami nesouhlasí. Argumenty o zahlcení ministerstva zdravotnictví úhradovými dodatky jsou podle Hovorky liché. „Návrh se nevztahuje na všechny smlouvy, pouze na individuální cenové dodatky. Neexistuje žádný veřejný zájem na existenci desetitisíců „nadstandardních“ dodatků odchylných od regulace. Potřebě extrémního množství dodatků MZ předejde zejména korektní přípravou „standardního“ úhradového režimu, tedy zejména tím, že vydá férovou úhradovou vyhlášku a Seznam výkonů. Rozsah přezkumu je identický s dosavadní kontrolní rolí MZ a je vymezen jako soulad s veřejným zájmem,“ poznamenává poslanec Hovorka. Upozorňuje, že většina ze zmiňovaných desetitisíců dodatků má, resp. může mít typový charakter, v praxi nepůjde o desetitisíce zcela individuálních řešení .
Neopodstatněné jsou podle poslance také námitky ministra Němečka k tomu, že tato změna bude stát ministerstvo peníze navíc.
„Návrh navyšuje náklady na kontrolu v míře zcela nepodstatné v porovnání se stamilionovými objemy veřejných prostředků, které jsou netransparentními dodatky realokovány. Z pohledu pojištěnce a daňového poplatníka jde o výbornou investici,“ uzavírá autor pozměňovacího návrhu.